mandag 7. mars 2011

Boller i lynfart...og et lite hurra

For et par år siden kjøpte jeg boken "Familieliv" fordi den så ut til å inneholde mange fine oppskrifter og aktivitetstips. Jeg har dessverre ikke benyttet den så mye. Av en eller annen grunn vegrer jeg meg litt for å bla i bøker, blader og ikke minst blogger som inneholder store doser familieidyll...

Det er ikke det at vi ikke har idyll her i huset, men det finnes både solskinnsdager og gråværsdager. Som Kasper på 4 sa for en stund siden;

"I fjor likt æ dæ bæst, mamma, men no like æ'n pappa bæst..."

Det er ikke så lett å være supermamma, og derfor skygger jeg unna ting som kan få meg til å føle meg værre enn jeg er. For jeg er ikke en sånn som har et perfekt hjem med grønnsåpelukt, lager middager uten hurtigløsninger, baker boller hver helg, shopper klær og interiør til det tyter ut av skap og skuffer, er tusenkunstner og finner på fantastiske ting med barna mine i hver ledige stund jeg har...

Men dette ble en digresjon...tilbake til boka. I den har jeg vært fristet til å prøve en oppskrift på lynboller, og i går fikk jeg en anledning til å teste den ut. Oppskriften lover nemlig gode boller på kun 45 minutter, og det er fra du starter og til du har bollene på bordet. Vi skulle egentlig hatt familieselskap på søndag, men det måtte avlyses fordi jeg har vært syk i noen dager. Som kompensasjon til min lille familie tenkte jeg at lynboller måtte være fint. Og det gikk faktisk nesten så fort!

Så om det er flere halvslappe mødre der ute som trenger en hurtig løsning på bolledeigen, kan dere prøve denne:

50 g gjær

50 gram smør

3 1/2 dl melk

2 ss sukker

1/2 ts salt

litt kardemomme

ca 500 g hvetemel

Smelt smør og ha i melken og varm til blandingen er fingervarm og rør inn gjæren. Rør inn halvparten av melet og det andre tørre. Rør inn resten av melet til deigen såvidt slipper fingrene. Form til boller og heves på bakeplate i 25 minutter. Stekes 10 minutter på 200 grader; Ferdig!

Ble ikke så gode som den vanlige bolledeigen min, men fort, det gikk det! Og av og til trenger man hurtige løsninger som krever minimal innsats;) Så kanskje jeg må begynne å bruke boka litt oftere, så kanskje jeg blir en supermamma til slutt...haha!

Til slutt en liten forklaring på bollen med lys på. Det er nemlig bursdagen min i dag. Dagen skal feires med å hente igjen litt søvn mens minstemann (forhåpentligvis) sover, rydde litt hus og skifte et lite lass med bleier. Hurra for meg:)

4 kommentarer:

  1. HURRA for deg Janne!!
    Gratulerer så mye med dagen!
    Det er så sant, så sant det du skriver i dag og jeg kjenner meg så igjen. Jeg tror det er en av grunnene til at jeg har det med å falle fra bloggingen i perioder. Mitt liv og mitt hjem er rett og slett ikke alltid bloggbart. Ofte er det bare rotete og støvete og fritt for kreativitet.
    Men det går heldigvis opp og ned!!
    Jeg tor egentlig ingen har det så tilsynelatende perfekt som man kan få inntrykk av i bloggverdenen i blant. Men det er jo allikevel et herlig sted å finne inspirasjon!!

    Håper du får en finfin bursdag!!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  2. Oh, vad gott det ser ut!!

    Och du, titta här:
    http://popetotrora.blogspot.com/2011/02/vinnarna-ar-dragna.html

    Ha en bra dag!

    SvarSlett
  3. Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Veldig mange blogger om perfekte hus, barn osv. Men jeg velger å tro at de bare viser en liten del av sannheten. Ingen kan ha det perfekt hele tiden. (og hva er egentlig perfekt...)
    Gratulerer med dagen! Kos deg.
    Klem fra igi

    SvarSlett
  4. Gratulerer med dagen, Janne! Jeg er helt sikker på at du er en kjempeflott mamma for dine barn:) Hvem vil vel være supermamma? Høres ikke det bare slitsomt ut?

    Klem Pink lady

    SvarSlett