søndag 12. desember 2010

Enkel julekonfekt

I går tenkte jeg å prøve å få gjort noe sammen med Kasper. Prøve å være litt tilstedeværende mamma opp i all pjuskheten. Måtte være noe rolig og enkelt, så valget falt på å lage litt barnevennlig julekonfekt. Enkelt å forberede, enkelt å produsere. Godt tips om du vil gjøre noe med barn. Vel og merke barn som liker å bli klissete på fingrene, noe min sønn ikke er videre begeistret for...


Endte vel opp med å trille de fleste kulene selv. Men spise de, det ville han! Jeg har ingen smakssans for tiden, men ifølge mine to menn så var de veldig gode... 


Oppskriften er enkel;

500 gram kransekakedeig
300 gram smør
6 ss kakao
6 dl havregryn
Kokos til å rulle i


Bland sammen ingrediensene og bruk teskje til å posjonere kuler som trilles ut. Legges på et brett og settes kjølig en stund før de puttes på glass eller i boks.
Sett de på et kjølig og hemmelig sted om du vil spare fram mot jul, hvis ikke kan de fort få bein å gå på om du har søtmonser i hus...

7 kommentarer:

  1. Dette gir meg skikkelig barndomsminner. Søstra mi og jeg lagde slike når vi var godterisugne. Mmm.

    SvarSlett
  2. Mmmmm, ser veldig godt ut !
    God bedring.
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  3. Namnam, de så kjempegode ut :)

    SvarSlett
  4. De så supergode ut!
    Settes på kanskje-lista over gjøremål før jul.

    SvarSlett
  5. Jeg synes nå du er veldig flink på tross av både graviditetsplager og forkjølelse jeg Janne! :-) Hvis det er noen trøst så har ikke jeg fått hengt opp så mye som ei julestjerne, eller bakt ei eneste kake - og jeg er hverken gravid eller forkjøla ;)

    SvarSlett
  6. I dag kom englene i posten og de var faktisk ennå finere enn jeg trodde :) Jeg så nemlig for meg at de var litt mindre, men de var rett og slett nydelige :)
    Også den søte lille strømpa da!! Tusen takk!!
    Sender ei forundringspakke tilbake på nyåret :)

    Jeg finner ikke igjen oppskriften på prinsessepannebåndet. Søkte i google bare.
    Men om jeg ikke husker helt feil så la jeg opp 17 masker, økte til 26, felte til 17 osv. osv. til jeg hadde 5 spisser.
    Har brukt Østlandsgarn fra Nille og pinne 5,5.
    Det funker fint til toving, men det er ikke så veldig mykt så det er mulig jeg forer det med litt tynn fleece.

    Klem fra Anette

    SvarSlett
  7. Ser gott ut och fint förpackat!! :-)

    SvarSlett