søndag 22. november 2009

Svibelråd?

I dag har det vært grått her i Trøndelag. Snøen har ennå ikke meldt sin ankomst, og med mange plussgrader utendørs er det ikke mye som minner om at det snart er advent. Men samtidig har det gitt meg mulighet til å gjøre juleforberedelser samtidig som vi er på sødagstur i marka;) Så innendørs begynner det så smått å vises at vi går mot desember måned...
Kjøpte svibler på vei til søndagsmiddag hos gode venner i dag. I år skal jeg nemlig prøve meg på svibler i vase, og dette er nytt for meg. Derfor søker jeg råd fra de mer erfarne; Skal jeg ta av ALL jorda, og hvor mye vann skal røttene ha?
Og kan de stå litt kaldt, slik at de ikke kommer ut i blomst med en gang?

Amaryllisen er også kjøpt inn, og står på soverommet hvor det er relativt kaldt og mørkt. Den skal få komme ut når det tipper advent den også. Vanligvis har jeg vært streng med pyntinga, og ventet med det meste til lille julaften. Men i år har jeg bestemt meg for å kose meg litt mer, og starte litt tidligere;) Jula er jo over så fort, og det beste med jula er jo å VENTE på den. Så hvorfor ikke nyte den fine pynten mens vi venter?

Med meg hjem fra marka i dag var også dette lille treet.

Det må nok vente ute på verandaen en stund til det også, men har planer for det. Glemte mosen som skal være i potten, men satser på at det er snøfritt enda en stund, så jeg rekker en tur til;) Litt bekymret for om jeg har gjort skogs-herverk jeg nå...? 
Vel, nå er det søndagskveld, og det er tid for forberedelser til en ny uke....som tiden flyr!
Ønsker alle som er innom
EN GOD UKE!

7 kommentarer:

  1. Jeg har ingen gode råd når det kommer til svibler, må bare beklage.

    Gleder meg til å se juletreet ditt!

    Til neste år blir det kanskje julefeiring her i leiligheten og da kunne jeg tenkt meg et lite tre med lys på ute på balkongen. Men vi har ingen kontakt der ute, så da måtte det blitt solcelledrevet(fungerer det i Bergen i desember) eller noe på batteri.. Hmm.. Godt jeg kan planlegge i et år;)

    Ønsker deg ritkig fine juleforberedelser.

    Klemmer fra Pink Lady

    SvarSlett
  2. heia!
    Det har jeg også lurt på.. skal all jorden taes av.... hmm. Hadde tenkt at jeg skulle prøve meg på det samme nemlig..
    men har ikke grønne fingre i det hele tatt!

    SvarSlett
  3. Svibel-råd har jeg ikke, men vil bare takke for kommentaren. Jeg utvidet innlegget litt etter at du hadde kommentert, noen ganger er det greit å finne fram denne spaden. Som er en spade - uansett hva man egentlig helst vil. Jeg prøver å ligge litt i forkant med juleforberedelser - når jeg vet hvordan det kan bli. Julegaver er nesten i hus. Det er i grunnen det viktigste å ha kontroll over, ettersom det er litt sånn MÅ. Alt det andre kan man jo velge og vrake litt i, hva skal prioriteres og hva man kan velge bort. Matbutikkene bugner heldigvis av kaker og mat.

    Har tenkt å kjøpe en ny amaryllis - minst - for hver uke nå. Har planta de jeg har nå med mose rundt i gjennomsiktige Orkidéevaser. Svibler skal jeg kaste meg over så fort jeg ser de. Det som er litt dumt med de, er at jeg synes de blomstrer litt kort. Nå har vi varmt hus, så kanskje derfor. Jeg synes egentlig naturmateriale og blomster er det fineste med all julepynt jeg.

    God hilsen fra meg

    SvarSlett
  4. hei hei
    gå å se på jorid sin blogg: Noe på hjertet. hun har en del blogg tips på siden sin, det fant jeg snøfnuggene :)

    SvarSlett
  5. Hei
    Ingen gode råd her, bare ville si meg enig i det med at jula er så fort over..... Jeg synes alltid første januar er en dag fylt med antiklimaks, og vil bare rydde alt i sammen igjen! Derfor kommer det noe rødt i krokene her fra slutten av november, og så flyter det utover litt mere for hver dag fram mot julaften :)) Nå i kveld mens jeg har sett litt på tvn kjennte jeg at jeg godt kan få se cocacola-lastebilen som kjører rundt med blinkende lys i alle farger og bjeller som ringer og vi synger "hollidays are coming, hollidays are coming" snart!! Ja, nok om det, kunne jo blitt et eget blogginnlegg dette men.... Lykke til med svibler og all annen pynt fremover :))

    SvarSlett
  6. Jeg lurte også på det med sviblene, men så kjøpte jeg gjennomsiktige vaser, og da var det ikke særlig pent med litt jord igjen på røttene gitt, sølevann pynter jo ikke akkurat opp så veldig;) Så da måtte jeg skulle vekk all jorda, og det funker fint, det:) Her kjører jeg på med både svibler og i dag ble min første amaryllis kjøpt inn. Her får de bare blomstre så fort de bare vil, så kjøper jeg heller nye etterhvert;) Ha en fin kveld! Klem B:)

    SvarSlett
  7. Du har fått deg det herligste lille tre, synes jeg, akkurat sånn jeg ønsker meg i år også.:) Men tanken slo meg når jeg så du hadde henta det selv, om det egentlig er lov!? Isåfall kunne jeg tenkt meg å gjøre det samme.:)

    SvarSlett